Ceders Restaurang - Halvhjärtat libanesiskt.

Ännu mer hemkört. Denna gång från Ceders Restaurang. En kolgrillsrestaurang som rullat på i några år i Västerås.

Enligt Hemkört och Klart skulle det ta 75 minuter att få min mat, vilket känns länge. Och länge skulle det dröja. Två timmar tog det. Jag ringde både restaurangen och distributören, och båda skyllde på varandra. Illa.

Jag beställde grillspett med fläskfilé med couscous. När jag öppnar lådan ligger det några bitar fläskfilé där, mycket riktigt. Couscous är det inte. Det är bulgur. Men man ska väl inte vara petig, när man väl fått sin efterlängtade mat.

Med följer lite libanesiskt bröd och fem röror, fyra i burk och en i lådan. Det är Baba Chanoujj (aubergineröra), Mhamara Harise (paprikaröra med valnötter), hummus (eller hoummous som de stavar det, alltså en kikärtsröra) och en slags myntayoghurt. Den i lådan är en rejält stark vitlökscrème.

Jag beställde även extra falafel, för det är ju så gott.

Meze är ju svårt att bedöma som helhet, så vi får ta det komponent för komponent.

Den grillade fläskfilén får ett ordentligt underbetyg. Den har gått för länge på grillen och är alldeles svart på vissa delar. Sen har den legat varm för leverans och bara blivit mer tillagad. Torr och seg. Som att äta en skosula.

Provar därefter falafeln. Den ser märklig ut. Jag klämmer lite på den och den känns svampig. Ungefär så smakar den också. Det är för mycket ägg. Ägg ska hålla ihop falafeln, inte ta över. Bortsett från det är smakerna bra, även om jag tycker koriandern tar över lite för mycket.

Så till rörorna. Aubergineröran går bort på en gång. Den är bara sur och slemmig. Smaken är som baken, jag vet, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det är gott.

Paprikaröran, däremot. Mustig och "matig" av valnötterna. Jättegod. En burk av den skulle jag gärna ha hemma till alla möjliga saker.

Samma med deras hummus. Den är sammetslen och smakar så gott. Här är det inga tillsatser, vill jag lova. Det är så här det ska smaka.

Myntayoghurten smakar förvisso helt okej, men kändes onödig i sammanhanget. Den förblev i stort sett orörd. Även vitlökscrèmen blev kvar till större del.

Sammantaget en blandad upplevelse, men när huvudrollen inte är okej blir betyget inget vidare.

Betyg

Matkvalitet: 6/10
Smak: 6/10
Mättnad: 8/10
Pris för värde: 6/10
Totalomdöme: 6+/10


Kommentarer