Findus Ostschnitzel – rätten utan ett rätt.


Det är ju så skönt att bara slänga in något i mikron när tiden är knapp. Det brukar åtminstone mätta och smaka hyfsat. Det gör inte Findus Ostschnizel. Vad är detta? Deras andra schnitzel går åtminstone att äta utan större besvär.


Vad möter då ögat när mikron sagt pling? Något ganska långt från förpackningens bild, i alla fall. Det ser mer ut som en olycka.

Och smaken. Var ska jag börja? Broccolin och morötterna är överkokta och totalt utan smak. Den tärnade potatisen har en konstig, seg konstisens. Och den smakar ingenting. Rättens huvudnummer ligger under ett lager som jag förmodar ska föreställa bearnaise. Det är det inte. Om det smakar något, så bara fett och artificiellt på något vis.

Jag gör ett misslyckat försök att skrapa bort såsen och få smaka på själva schnitzeln. Den lilla ynkliga köttbiten, svår att identifiera är gömd under ett tjockt lager panering med gummikonstistens. Det smakar – just det – ingenting.

Jag går loss med salt- och pepparkvarnarna. Och ja, där kommer lite smak fram. Men är det en angenäm smak? Nej. Jag ger upp och matar soptunnan med detta.

Betyg

Matkvalitet: 1/10
Smak: 1/10
Mättnad: 2/10 (möjligen mer om man klarar att äta upp rätten)
Prisvärdhet: 2/10
Totalomdöme: 1+/10

Kommentarer