Jojo's Pizzera – när obeslutsamhet blir mat för två dagar.

Det är många frågor som snurrar i huvudet en hungrig fredagskväll. Laga mat eller beställa hem? Det sistnämnda är ett enkelt val. Men sen... Asiatiskt kanske? Hade fler konceptet "tre små rätter" eller motsvarande hade det nog blivit det. Libanesiskt? Nej, inte i dag. Sushi? Nej, det åt jag i går. Indiskt? Nej, det blir dyrt och magen kommer protestera. Pasta? Ja, det vore gott, men kanske något lite vanligare, som en pizza eller en kebab?

Det får bli en pizzeria på måfå. Jojo's heter den. Falafel dyker upp i menyn och etsar sig sedan fast i huvudet. Det vore ju gott, men kött vore också gott. Och pasta. Äh, det får väl bli alla tre. Så, en kebabtallrik med tillägg av falafel samt en kycklingcurrypasta. Det är ju en dag i morgon också.

En hyfsat snabb leverans senare lägger jag först upp kebab- och falafeltallriken på en vanlig tallrik. Att äta ur en frigolitkartong känns inte värdigt en fredagskväll.


På tallriken ligger mycket riktigt kebabkött, pommes och några falafelbitar. Det ackompanjeras av två såser, de berömda såserna med de intetsägande namnen "mild" och "stark".

Jag börjar med såserna, och de är så "standard". Den milda är den där med filmjölk, lite vitlök och italiensk salladskrydda. Möjligen något mer. I min ungdoms dagar fanns det en restaurang som hette Saffet's i Västerås. Jag hör fortfarande människor som pratar om deras vita sås. Den var god, och jag vill gärna ha receptet. För den här är många mil från den smaken.

Den röda då? Tomatpuré, vatten och svartpeppar skulle jag gissa. Också helt utan finess.

Det är som att stadens pizzerior gått Jante-kurser. Du ska inte tro att din pizzera är nåt. Du ska inte sticka ut. Gör som alla andra.

För resten fortsätter på samma tema. Jag smakar ett par pommes, och de är okej. Men även några av dem har lite spänst och sprödhet kvar är resten ganska sorgliga.

Kebaben då? Som överallt annars. Jag behöver inte utveckla det.

Så till falafeln. Måste man åka till Malmö för att få en god falafel eller de enstaka ställena i huvudstaden som kan sin sak? Det verkar inte bättre. Puckarna ser färdigköpta ut, och det är de nog. Jag ska dock säga att jag har ätit sämre. Smaken är okej, men konsistensen är tyvärr lite svampig.

En uppmaning till alla Västerås pizzerior och kebabställen: Gör egen falafel! Eftersom alla gör samma sak, kommer de andra följa efter. Se till att vara först, och sen fortsätta vara bäst.

Betyg för falafel- och kebabtallriken

Matkvalitet: 5/10
Smak: 5/10
Mättnad: 6/10
Prisvärdhet: 5/10
Totalomdöme: 5+/10


Kvällens andra beställning såg jag mest som något för dagen efter. Men jag kunde inte låta bli att smaka. 

Det här är inte så dumt. Hyfsat kokt pasta, på gränsen till överkokt, men helt okej. Såsen är smakrik med en bra balanserad curry. Kycklingen består av små bitar lår, tycker jag mig kunna bedöma. Det är bra. Kycklinglår är det allra bästa i en pasta eller gratäng. I lådan finns också champinjoner som var färska när de hamnade i rätten.

Betyg för kycklingcurrypastan

Matkvalitet: 7/10
Smak: 6/10
Mättnad: 8/10
Prisvärdhet: 7/10
Totalomdöme: 7/10





Kommentarer