Max Crispy Nuggets – lyckad nyhet i Green-familjen.

Max satsar stenhårt på sin Green-familj, alltså sitt vegetariska sortiment. "Lakto ovo"-vegetariskt, för att vara korrekt, och med några helt veganska produkter på menyn.


Jag testade deras nya Crispy Nuggets, ett sojabaserat alternativ till nuggets med kyckling. Det är en välkommen nyhet. Nuggets med kyckling är gott, men innehållet tveksamt när det gäller kvalitet.

Jag äter gärna mer vegetariskt. Dels för att det känns fräscht och nyttigt, men också av miljöskäl. Dessutom, ska pippifåglar offra livet för att bli föda får de gärna bli del av något med kvalitet. Som gårdagens oreganokyckling (tack mamma!), till exempel.

Det tar en stund innan jag kan bestämma mig för vad jag tycker. Jag har alltid haft sådana problem med vegetariska alternativ som ska leka kött – så likt som möjligt. Det blir ju liksom aldrig det. Bättre göra det bästa av den råvara det är, har jag tänkt.

Nu fick jag tänka om. Det smakar inte kyckling, förstås, men det är gott på sitt eget sätt. Texturen är däremot välbekant. "Köttet" har en trådig struktur, precis som kyckling har.

Jag har problem med paneringen som känns onödigt tjock. Visst är det gott, men den drar ned känslan av nyttighet. Den är glutenfri. Kanske har det med det att göra. Jag hade ändå föredragit något lättare. Ett tunt lager frityrsmet, kanske till och med i tempurastil, hade varit fräschare.

Bland nyheterna finns även dippsåser. Jag väljer två: Sriracha-ketchup och Mango/Curry. Båda riktigt goda i sig och bra att variera mellan. Sriracha-ketchupen är het, men inte för het. Mango-/currydippen är mild, men ändå kryddig och fruktig. Bra gjort, Max!

Crispy Nuggets är bara en av nyheterna bland de vegetariska alternativen. Jag ser fram emot att prova de andra.

Betyg

Matkvalitet: 7/10
Smak: 7/10
Mättnad: 8/10
Prisvärdhet: 8/10
Totalomdöme: 7+/10

Kommentarer