Omakase på Locavore (Steam Hotel) – en parad av smaker.

Locavore är restaurangen högst upp i Steam Hotel (18:e våningen). Våningen rymmer även hotellets sky bar med fantastisk mälarutsikt och ett atrium som är riktigt fint när vädret tillåter.

På Locavore serveras asiatiska smaker i form av smårätter. Vill man göra det enkelt för sig väljer man “Omakase”. Då väljer restaurangen ut ett antal rätter. Det gjorde jag och min far, mitt sällskap för kvällen. Det enda val vi behövde göra var att välja kött eller fisk till varmrätt. För mig blir det kött, för min far fisk.

Servitören är kunnig och förklarar kvällens skeende samt ger bra rekommendationer för dryck. Min far bestämmer sig för vitt genomgående, jag för öl och ett glas rekommenderat rött till varmrätten.


Nästan direkt serveras en första snacksrätt. Det är rispapper med noripulver serverat med en dipp av forellrom, yozo, silverlök och färskost. Det är försvinnande gott och sätter fart på hungern.

Den påföljande rätten lyckades inte fastna på bild, troligtvis för att hungern tog överhanden. Tonfisk “Tataki” – alltså lätt, lätt halstrad – serverad med rättika och svart vitlök bjöd på en kombination av både lenhet och bett.


Edamame sojabönor med lime och rostad vitlök följer. En väldigt enkel rätt, men oj vilka smaker. Vi instrueras äta med fingrarna och dra ut bönorna från bönskidorna med tänderna.


Då är det dags för varmrätt. Här sviker minnet när det gäller detaljerna. Min far serveras vad jag tycker ser ut som en torskrygg. Oavsett vad det var för fisk, föll den honom i smaken. Mjällt tillagad, med hetta av chili och en rad andra ingredienser.



Själv serveras jag en biff som är perfekt medium rare. Till det en kålsallad, någon teriyakiliknande sås, allt toppat med rostade sesamfrön. Köttet smälter i munnen och de sötsyrliga smakerna gifter ihop allt perfekt.

Avslutningsvis dessert. Här blir det lite konstigt. Vi får in två desserter och uppmanas att antingen dela eller välja varsin. Eftersom vi båda ville ta del av smakerna fick vi hugga in på samma tallrikar. Ett par extra assietter hade inte skadat.


Den ena efterrätten bestod av mango, rostad kokos och en chokladcrème. Perfekt balans i sötma och syra. Den andra bestod av päron, vit choklad och en fräsch sorbet. Även det en riktig fullträff.


Summerat bjöd Locavore på en smakresa med flera nya upptäckter även för någon som kan mycket om mat. Och det till ett rimligt pris. Det blir ett högt betyg, även om det går att toppa.

Helhetsbetyg

Matkvalitet: 9/10
Smak: 9/10
Mättnad: 9/10
Prisvärdhet: 8/10
Service: 9/10
Totalomdöme: 8+/10

Kommentarer